
Właściciele aut wiedzą,
że posiadanie samochodu
to nie tylko przyjemność
i wygoda, ale także znaczne koszty.
Dla bezpieczeństwa jazdy niezbędny jest dobry stan techniczny auta. Naprawy, części samochodowe to spory koszt. Nikt nie zaryzykuje jazdy zepsutym samochodem, bo to znacznie zwiększa ryzyko wypadku, poważnych obrażeń, a nawet śmierci. Codziennie dochodzi do wypadków drogowych, które powodują znaczne szkody materialne i zdrowotne. Dlatego prawo wymaga od wszystkich kierowców ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej ( OC).
Ubezpieczenie to daje pewność,
że w razie wypadku sprawca
nie będzie odpowiadał za szkody
ze swojego osobistego majątku,
a roszczenie poszkodowanego
zostanie zaspokojone.
Zakres ubezpieczenia OC obejmuje: mienie, zdrowie i życie poszkodowanych w wypadku, do który spowodował właściciel polisy OC. Obowiązkowa polisa to jednak spory wydatek na niejednego rodzinnego budżetu. Kierowcy chętnie wykorzystują wszystkie możliwe zniżki. System zniżek proponują towarzystwa ubezpieczeniowe. Warto dokładnie zapoznać się z ofertą i zobaczyć, czy zniżka należy się dla konkretnego kierowcy.
Zniżki OC przysługują z tytułu bezszkodowej jazdy.
Nalicza się je według zasady: za każdy rok plus 10%, a po szkodzie z własnej winy – minus 10%. Zakładając posiadanie przez kierowcę bezszkodowej jazdy i nienaganną historię ubezpieczenia, to 60% zniżki można otrzymać po 6 latach. W większości firm ubezpieczeniowych` maksymalna zniżka OC to 60%. Część ubezpieczycieli oferuje nawet 70-80% zniżki. System naliczania zniżek bonus/malus jest odmienny w każdej firmie.
U jednego ubezpieczyciela 60% można otrzymać w ciągu 3 lat, u innego na taki upust cenowy trzeba czekać nawet 8 lat. Przeważnie za każdy bezszkodowy rok jest 10% zniżki OC. W przypadku zmiany ubezpieczyciela, bonus zostanie naliczony według zasad nowego ubezpieczyciela. Kierowca, który zmienia firmę ubezpieczającą jest pytany o ilość pełnych polis, czyli trwających 12 miesięcy i liczbę kolizji drogowych. Zniżki dla kierowców zmieniających polisę wahają się od 5 do 60% w ciągu pierwszych dwóch lat.
Przeniesienie zniżek z ostatniej polisy
wcale nie musi oznaczać korzystniejszej
oferty cenowej, bowiem na cenę ubezpieczenia
ma wpływ również okres
jazdy bez żadnej drogowej szkody.
Osoby , z krótkim czasem bezszkodowej jazdy nie mogą liczyć na bardzo korzystne oferty. W przypadku sprzedaży samochodu i kupna nowego auta po dłuższym czasie, np.: po dwóch lat, los dotychczas zgromadzonych zniżek zależy wyłącznie od ubezpieczyciela. Jedna firma zabiera wszystkie zniżki, kierowca zostaje z ‘czystym kontem” i musi rozpoczynać gromadzenie zniżek od nowa. Inny ubezpieczyciel odliczy jedynie 10% zniżek za każdy rok przerwy. Są towarzystwa, które honorują wszystkie zgromadzone zniżki OC, nawet przy dłużej przerwie.
Zniżki OC nie gwarantują niższej ceny polisy.
Dla ubezpieczyciela ważniejsze niż zniżki jest historia ubezpieczenia. Przy wyborze ubezpieczyciela nie można się kierować jedynie kryterium bonus/malus. Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na wysokość polisy OC są parametry samochody oraz osoba właściciela pojazdu. Trzeba się dokładnie przyjrzeć całości oferty. Większość towarzystw ubezpieczeniowych podnosi cenę OC dla młodych stażem i wiekiem kierowców. Im młodszy kierowca, tym wyższa cena ubezpieczenia. Wynika to ze skłonności młodych ludzi do szybkiej, brawurowej jazdy i powodowania większej liczby wypadków.
Młody kierowca, do 30 roku życia nie ma doświadczenia w unikaniu trudnych sytuacji na drodze, nieraz przecenia swoje możliwości, czym stwarza większe ryzyko drogowej kolizji. Towarzystwa ubezpieczeniowe wyznaczają własne grupy docelowe – bonus można uzyskać za wykonywany zawód, markę samochodu, ilość dzieci. Wpływ na wysokość polisy ma także miejsce zamieszkania kierowcy.
Im większa miejscowość,
tym większy ruch drogowy,
a więc rośnie ryzyko spowodowania kolizji.
Mieszkańcy mniejszych miejscowości mogą liczyć na niższe stawki polisy. Ubezpieczyciele dysponują danymi statystycznymi dotyczącymi ilości wypadków i kolizji drogowych w obrębie danych kodów pocztowych. Im więcej w okolicy jest wypadków , tym wyższe stawki. Jest to czynnik zupełnie niezależny od konkretnego kierowcy, który chce wykupić polisę. W historii bezszkodowej jazdy szczególnie bierze się pod uwagę ostatni rok. Jeżeli kierowca nie miał wypadku w ciągu ostatnich 12 miesięcy, to ma szansę na niższą cenę ubezpieczenia.
Zgromadzone zniżki OC
są dowodem na bezszkodową jazdę,
ale nie są czynnikiem
decydującym w kwestii ceny.
Jeżeli kierowca spowodował szkodę, to jego polisa będzie droższa. Z parametrów pojazdu najważniejszym czynnikiem przy ustalaniu kwoty ubezpieczenia jest pojemność silnika. Wyższa pojemność silnika wiąże się z możliwością szybszej jazdy, a to oznacza wzrost zagrożenia potencjalnym wypadkiem. W najgorszej sytuacji są młodzi kierowcy mieszkający w dużym mieście, dysponujący samochodem o dużej pojemności silnika. Specjaliści od ubezpieczeń komunikacyjnych radzą klientom, aby szczerze odpowiadali na pytania agentów i nie ukrywali żadnych okoliczności. Odpowiedzią na finansowe kłopoty klientów jest oferta zakupu OC na raty.
Klient od razu nie musi płacić całej dużej kwoty.
W razie spóźnienia w spłacie kolejnej raty, ubezpieczyciel i tak musi kontynuować ochronę. Zniżki OC można utracić za spowodowanie szkody. Można stracić od 5 do 20% w zależności od decyzji ubezpieczyciela. Utrata zniżki grozi także w sytuacji, kiedy szkodę spowodował inny kierujący niż właściciel pojazdu, np.: właściciel pożyczył auto żonie i spowodowała ona stłuczkę. Dla ubezpieczyciela nie jest istotne, kto prowadził auto w chwili powstania szkody. Istotne jest kto figuruje jako właściciel w dowodzie rejestracyjnym i właśnie ta osoba traci część swoich zniżek. Jeżeli samochód ma kilku współwłaścicieli wpisanych do dowodu rejestracyjnego i jedna z tych osób spowoduje kolizję drogową, to wtedy wszyscy właściciele tracą zniżki.
Posiadacz kilku aut, który spowoduje szkodę, traci zniżki na wszystkie pojazdy.
Napisz komentarz jakiego Ty używasz ubezpieczenia
oraz czy przysługują Ci jakieś zniżki z tego tytułu