
Kupno samochodu to zazwyczaj
radosna chwila w życiu
właściciela i jego rodziny.
Jeżeli kupione zostało auto używane, to istnieje duża szansa, że aktualna jest jeszcze polisa OC zakupiona przez poprzedniego właściciela i do końca ważności polisy można z niej korzystać. Później można nadal korzystać z usług ubezpieczyciela lub poszukać innej firmy ubezpieczającej. Wciągu ostatnich dwóch lat gwałtownie wrosła cena ubezpieczenia. Kierowcom i firmom transportowym nie podobają się podwyżki. Wzrost cen OC sięga nawet 40%.
Firmy ubezpieczeniowe nie zamierzają
zahamować wzrostu cen,
ponieważ w ten sposób starają
się zachować rentowność.
Na to ile kosztuje OC wpływa kilka czynników.
W cenie OC wliczone są podatki, a fundusze zgromadzone od klientów rozdzielane są na: pokrycie bieżących świadczeń i inne koszty działalności. Polisę OC płacą wszyscy kierowcy, a szkody powodują nieliczni. Dlatego zdaniem użytkowników dróg ciągłe podwyżki są nieuzasadnione i są bardzo odczuwane dla domowego budżetu. Wpływ na to ile kosztuje OC mają także zmiany prawne. Komisja Nadzoru Finansowego wprowadziła przepisy, które zalecają wyższy poziom likwidacji szkód.
Ważną rolę odgrywa podatek bankowy
i orzecznictwa sądów w sporze
z ubezpieczonymi
na korzyść poszkodowanych.
Klienci towarzystw ubezpieczeniowych w razie za małego ich zdaniem odszkodowania zgłaszają się po pomoc do kancelarii odszkodowawczych, co zwiększa koszty towarzystw ubezpieczeniowych. Fakt, że jeździmy coraz droższymi samochodami powoduje, że rosną koszty likwidacji szkód majątkowych i komunikacyjnych. Towarzystwa ubezpieczeniowe ponoszą coraz wyższe koszty likwidacji szkód osobowych, np.: rent wypłacanych poszkodowanym nawet do końca życia.
Największa część składek
pochłaniają odszkodowania wypłacane
osobom poszkodowanym
w wypadku i naprawa
uszkodzonych samochodów.
Z polisy pokrywana jest pensja agenta, koszty reklamy, marketingu, utrzymanie siedzib i inne koszty administracyjne. Przez lata towarzystwa ubezpieczeniowe walczyły o klienta oferując promocje na OC, a straty odbijały sobie na innych rodzajach ubezpieczeń. Jednak sytuacja na rynku ubezpieczeniowym wymusiła zakończenie wojny cenowej, co od razu poskutkowało podwyżką ceny OC.
Wspomniane okoliczności sprawiły, że ubezpieczyciele zaczęli odnotowywać duże straty, więc chcą wyjść na prostą zaglądając głębiej do kieszeni kierowców. Problem wyższych cen dostrzegli politycy. Uważają , że koszty polisy OC przewyższają możliwości finansowe wielu kierowców, państwo w takiej sytuacji powinno ludziom pomóc, np.; oferować jakąś pomoc dofinansowania. Jak na razie na deklaracjach polityków skończyło się, kierowcy nie odczuli żadnej pomocy.
Analitycy przewidują,
że wkrótce ceny OC
ustabilizują się, a przynajmniej
nie będą gwałtowanie rosły.
Wielkość OC nie jest odgórnie ustalona. Oferty towarzystw ubezpieczeniowych są różnorodne i zależą od kilku czynników związanych z kierowcą i samochodem. Należą do nich: miejsce zamieszkania kierowcy- osoby mieszkające w dużych miastach płacą więcej, ponieważ większe natężenie ruchu samochodowego powiększa ryzyko wypadku.
Na to ile kosztuje OC w konkretnym
przypadku wypływa wiek
i doświadczenie kierowcy – młodszy kierowca
nie posiadający dużego doświadczenia zapłaci więcej.
Jak wynika ze statystyk młodzi kierowcy powodują najwięcej wypadków, mają skłonności do szybkiej jazdy i niebezpiecznych zachowań na drodze. Więcej płacą osoby, które dopiero uzyskały prawo jazdy. Nawet młody i niedoświadczony kierowca może zapłacić mniejsze OC, jeżeli będzie współdzielił auto z bardziej doświadczonym kierowcą, który wypracował sobie zniżki. Historia doświadczonego kierowcy wpłynie na obniżenie wysokości składek. W najgorszej sytuacji są kierowcy, którzy spowodowali wypadek. Muszą się liczyć nawet ze 100% podwyżką polisy.
Wynika to z tego, że każda stłuczka powoduje utratę części zniżek. Kierowca, który posiadał 60-70% zniżki, który spowodował drobną kolizję musi liczyć się z tym, że następną polisę wykupi ze 40% zniżką. Na cenę polisy mają wpływ parametry auta: Marka, model, rodzaj podwozia, rok produkcji, pojemność silnika. Im wyższa moc silnika, tym większe prędkości samochód może rozwijać, co oznacza wzrost ryzyka wypadku. Rośnie ryzyko dla ubezpieczyciela, że będzie wypłacał pieniądze potencjalnym poszkodowanym, więc oblicza większą stawkę za polisę.
Najmniej płacą kierowcy,
którzy mają wypracowane zniżki
i mogą poszczycić się bezwypadkową jazdą.
Nawet oni muszą się liczyć z podwyżką z powodu ogólnej sytuacji na rynku ubezpieczeniowym. Na rabat mogą liczyć klienci, którzy od razu zapłacą całą składkę. Rozłożenie polisy na raty podwyższa jej koszt. Osoby poszukujące niższego OC powinny zainteresować się pakietami ubezpieczeniowymi. Jest to korzystniejsza oferta. Wyższe stawki płacą wszyscy kierowcy, a nie tylko najmłodsi stażem i kierowcy, którzy spowodowali kolizję. Zdaniem klientów obecna polityka towarzystw ubezpieczeniowych nie jest sprawiedliwa, zwłaszcza wobec osób, które nie zanotowały żadnej kolizji drogowej, jeżdżą bezpiecznie i wypracowały sobie spore zniżki.
Liczba wypadków nie wzrosła , więc tym bardziej kierowcy nie rozumieją tak dużych podwyżek. Kierowca nie musi w ciemno szukać ofert ubezpieczenia – może skorzystać z internetowych porównywarek i skorzystać z najkorzystniejszej dla niego oferty. Ostateczna cena OC ustalana jest na podstawie bazowej składki z uwzględnieniem zwyżek i zniżek dla danego kierowcy. Zniżki redukują wysokość OC, zwyżki powodują podwyższenie składki. Składka jest ustalana indywidualnie.
Wysokość zniżek i czas potrzebny
do uzyskania danej zniżki określają ubezpieczyciele.
Nie ma tutaj konkretnych przepisów. Ustawa określa jedynie zakres ubezpieczenia OC i jego obowiązkowość. Za jazdę bez ważnego OC można zapłacić karę. Wyższe kary za poruszanie się samochodem bez OC płacą kierowcy aut ciężarowych. Polska bez długi czas uchodziła za kraj, w którym ubezpieczenia samochodu są tańsze. Po podwyżkach trzeba zweryfikować powyższe stwierdzenie.